ABBs mor er død
2013-03-24 22:23:43 UTC
http://www.dagbladet.no/2013/03/23/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/26349876/

Den terrordømte Anders Behring Breiviks mor, Wenche Elisabeth Behring
Breivik (født 1946), sovnet inn etter lengre tids sykdom på en
helseinstitusjon i Oslo-området ved 20-tiden fredag kveld. Hun ble 66
år gammel.
---------------------

Wenche Elisabeth Behring Breivik vil bli husket best for at hun vegret
seg for å stille opp som vitne i rettssaken mot ABB. Hun har også vært
mindre raus og meddelsom overfor norske medier enn ABBs far, Jens
David Breivik.

Av familien er det så langt ABB som har fremstått som mest voksen idet
han har uttrykt ønske om å delta i begravelsen. Hverken hans far eller
søster har så langt kommentert saken overfor norske medier. Det ville
være synd om de ikke skulle vise nok respekt overfor avdøde til å
stille opp i begravelsen.

2013-03-24 23:05:17 UTC
[...]
Jeg ville mer enn gjerne stille opp i din begravelse, Sigvald. Av respekt.

Thomas Lundquist
2013-04-13 13:43:01 UTC
Av familien er det så langt ABB som har fremstått som mest voksen idet
han har uttrykt ønske om å delta i begravelsen.
Her har vi første skritt på en vei som ender opp med ABB som hedersmann
og martyr. For Sigvald også.

Han er allrede det i mange miljøer.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Svein Erik Fotland
2013-05-13 12:29:01 UTC
Her er litt utdypande lesnad om Wenche Behring Breivik liv etter 22.
juli 2011:

#####

Livet etter terrorsjokket (VG 24.03.2013)

Etter at sønnen ble terrorist opplevde Wenche Behring Breivik (66) at
mange rundt henne trakk seg unna. Fredag (22.03) sovnet hun stille
inn.

22. juli 2011 satt Wenche Behring Breivik i leiligheten sin på Skøyen
i Oslo og ventet med spagettien hun skulle spise med sønnen. Han kom
aldri, men det gjorde politiet. Og 66-åringens liv ble snudd
fullstendig på hodet. Ved 20-tiden fredag kveld sovnet hun inn på en
helseinstitusjon i Oslo etter lengre tids sykdom.

Hun døde nøyaktig ett år og åtte måneder etter at Anders Behring
Breivik (34) gjorde henne til en terrorists mor.
– Hun var fryktelig fortvilet, det var tross alt ungen hennes, sier en
tidligere nabo og venninne av 66-åringen til VG og fortsetter:
– Hun hadde et trist liv etter terroren. Sist gang hun hadde kontakt
med Wenche Behring Breivik var for to–tre uker siden.
– Hun skjønte at hun skulle dø, men hun var i godt humør tross alt.
Wenche hadde god humor – en del galgenhumor, og det er jo kanskje noe
man må ha i den situasjonen hun var i, sier eksnaboen.
– Hva sa hun når dere snakket om terroren?
– Hun sa at det var helt jævlig, og jeg opplevde at hun ofte kunne bli
sint.

Natt til 22. juli 2011 overnattet Breivik hjemme hos moren. Etter
frokost sa han at han skulle til Elkjøp for å skaffe en del til
datamaskinen. I stedet kjørte han en leiebil fullastet med sprengstoff
inn til Oslo.
– Hun har gått gjennom for mye. Hun syntes terroren var akkurat like
ille som alle andre, selvfølgelig gjorde hun det, sier en kvinnelig
slektning av Wenche Behring Breivik til VG.

Kvinnen sier at hun er den eneste i familien som har hatt med Breiviks
mor å gjøre etter terrorangrepene, i tillegg til Wenches to barn –
Anders og datteren i USA.
– Da Wenche fortalte meg hva hun skulle gå gjennom i forbindelse med
sykdommen, skjønte jeg hvor dette bar. Selv var hun veldig
optimistisk, så jeg valgte ikke å si noe, sier slektningen og legger
til:
– Men det kom overraskende på meg at det skulle ta såpass kort tid.
Wenche var et nydelig menneske og jeg kommer til å savne henne.

Før terroren pleide Breiviks mor å holde mye til på Coop-kafeen på
Skøyen. Da den verste oppmerksomheten etter 22. juli ga seg begynte
hun å gå ut blant folk igjen.
– Hun opplevde at mange trakk seg unna henne etter terroren, og også
etter at hun ble alvorlig syk, sier slektningen, som forteller at
Wenche ofte var frustrert.

Selv om Breiviks mor den siste tiden var innlagt ved
helseinstitusjonen, fikk hun av og til permisjon til å være hjemme. Da
var hun å se på Coop-kafeen.
– Hun fortalte at hun syntes personellet var søte og snille, og at de
skjermet henne. Det var jo veldig mange som visste hvem hun var, så
det satte hun stor pris på, sier hennes tidligere nabo.

Få dager etter terroren sa politiet at Wenche Behring Breivik uttrykte
at hun ikke ønsket kontakt med sønnen. Dette forandret seg imidlertid
etter hvert. VG vet at hun hadde anledning til å besøke ham i
fengselet en gang i uken, og at hun gjorde dette jevnt og trutt. I
tillegg hadde mor og sønn også kontakt på telefon og gjennom brev.
Siste gang hun var på fengselsbesøk var i forrige uke. Da sa hun
farvel til sønnen.
– Breivik fikk da tillatelse til å bevege seg ut av buret i
besøksrommet for å gi sin mor en avskjedsklem. Etter dette møtet var
det ingen ting usagt mellom dem, sier Breiviks advokat Tord Jordet til
VG og fortsetter:
– Hennes siste leveår var i stor grad preget av alle de rykter og
usannheter som har blitt fremsatt om henne. Breivik oppfattet det slik
at dette var en stor belastning for henne, og håper at det nå vil ta
slutt.

Breiviks mor var stevnet som vitne under terrorrettssaken, men fikk
fritak av helsemessige årsaker. I samtalene med rettspsykiaterne
omtalte Breivik moren som hans «akilleshæl», og den eneste som kunne
få ham satt ut av spill i rettssalen. Advokaten sier at til tross for
store ideologiske motsetninger så hadde mor og sønn et godt forhold.
– De snakket mye om hvordan hendelsene den 22.7.11 hadde påvirket
hennes liv, og den sorgen hun bar på, sier han.

Slektningen og den tidligere naboen som VG har snakket med sier at
Wenche fortalte begge at hun besøkte sønnen i fengselet.
– Hun sa aldri noe om hva de snakket om, sier slektningen.

#####

Svein Erik
Sigvald
2013-05-13 16:37:38 UTC
Her er litt utdypande lesnad om Wenche Behring Breiviks liv etter 22.
Takk skal du ha! Ved å presentere dette sitatet fra VG har du gjort en
viktig innsats i opplysningens og ytringsfrihetens tjeneste.

Wenche Behring Breivik hadde det sannelig ikke lett de siste 20
månedene av sitt liv. Mye er sagt og skrevet om henne og hennes
morsrolle i ABBs barndom, men man må vel kunne konkludere med at hun i
det minste fremsto som en verdig mor ved å besøke sin sønn i fengselet
etter 22. juli, og gjennom måten de to tok det endelige farvel på?

Sigvald
Svein Erik Fotland
2013-05-13 12:33:08 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by Sigvald
Av familien er det så langt ABB som har fremstått som mest voksen idet
han har uttrykt ønske om delta i begravelsen.
Her har vi første skritt på en vei som ender opp med ABB som hedersmann
og martyr. For Sigvald også.
Her legg du deg på same låge nivå som Nenseth, Lund med fleire. Å
påvise eventuelle sympatiske trekk ved Breivik er ikkje det same som å
hylle han. Det er då mange som respekterer forfattaren Knut Hamsun
utan å forsvare Hamsun sin politiske ståstad.

Svein Erik
c***@getmail.no
2013-05-14 09:40:54 UTC
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Det er en dårlig sammenligning, ettersom det er nettopp det politiske ståstedet dere på ytre høyre har til felles med ABB -- for det er vel ikke de litterære kvalitetene hans dere beundrer?

For ordens skyld bør jeg minne om at jeg har gjentatte ganger bedt dere (på ytre høyre) om å gjøre rede for hvilke deler av ABBs politikk dere er uenige i. Hittil har jeg bare fått tåkeprat og unnvikelser til svar.
Svein Erik Fotland
2013-05-27 11:37:52 UTC
Post by c***@getmail.no
For ordens skyld bør jeg minne om at jeg har gjentatte ganger bedt dere (på ytre høyre) om å gjøre rede for hvilke deler av ABBs politikk dere er uenige i. Hittil har jeg bare fått tåkeprat og unnvikelser til svar.
Dette er typisk skittent ordkløyveri frå kverulantar som C. Lund, Hans
Petter Nenseth, Thomas Lundquist med fleire. Dei gjer naturlegvis
dette for å skape inntrykk av samband mellom FrP og ABB. Men kanskje
desse krabatane heller burde gå litt i seg sjølve? Kan nokon av dykk,
Nenseth og Lund være greie å klargjere kva delar av Stalin sitt syn på
Jesus, kristne, kristendommen sin plass i samfunnet, og Bibelen sitt
historiske truverde dykk er ueinige i?

Svein Erik
Espen Vestre
2013-05-27 12:02:29 UTC
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Jøss, første kryssposting til no.samfunn.religion på 2 måneder, tror
jeg! *skulle hatt popcorn*
(espen)
c***@getmail.no
2013-05-27 13:20:14 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Post by c***@getmail.no
[...]
Hva Stalin synes om kristendommen vet jeg lite om. Jeg gir faktisk blaffen. Selv ser jeg på all religion som tull og tøys. Ingen unntak. Om Stalin mente det samme spiller ingen rolle for meg ...men jeg kan legge til at kommunismen slik den ble praktisert ikke var langt unna en religion på egen hånd. Ufeilbarlige ledere er alltid et dårlig tegn.

Men jeg ser at du igjen har unnlatt å fortelle oss hvilken del av ABBs ideer du er uenige med. Man kunne nesten tro du er enig med ham?
Svein Erik
Hans Petter Nenseth
2013-05-28 09:24:59 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Dette er typisk skittent ordkløyveri frå kverulantar som C. Lund, Hans
Petter Nenseth, Thomas Lundquist med fleire. Dei gjer naturlegvis
dette for å skape inntrykk av samband mellom FrP og ABB.
Nei, Sigvald. Mellom deg og ABB. Jeg tror ikke du er representativ for FrP.
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Jeg kjenner ike Stalin sitt syn på dette, men har klare meninger om det
selv.

Jesus er en myteomspunnet halvhistorisk person med en noe sosialistisk
tankegang. Han ville neppe stemt FrP.
Kristne err OK så lenge de ikke omtaler sin tro som sannhet og vil
bestemme hvordan andre skal leve.
Kristendommen får heldigvis en svakere og svakere plass i samfunnet.
Bibelen er ikke troverdig, den er oversatt og tolket og redigert svært
mange ganger.
Om bibelen skulle bevise guds eksistens må bladet Donald kunne brukes
som bevis på Donald Duck sin eksistens.

Thomas Lundquist
2013-05-23 06:35:20 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Her legg du deg på same låge nivå som Nenseth, Lund med fleire. Å
påvise eventuelle sympatiske trekk ved Breivik er ikkje det same som å
hylle han.
Det er å prøve å gjøre ham til en bedre person.

Et veldig enkelt spørsmål;

Hvorfor ønsker du og Sigvald å fremheve hans positive sider?
Post by Svein Erik Fotland
Det er då mange som respekterer forfattaren Knut Hamsun
utan å forsvare Hamsun sin politiske ståstad.
Det er fordi Hamsun skrev god litteratur, hva godt har Breivik gjort?

ez

Sigvald
2013-05-23 21:17:51 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Her legg du deg på same låge nivå som Nenseth, Lund med fleire.
Å påvise eventuelle sympatiske trekk ved Breivik er ikkje det same
som å hylle han.
Det er prøve gjøre ham til en bedre person.
Et veldig enkelt spørsmål;
Hvorfor ønsker du og Sigvald å fremheve hans positive sider?
Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har *ikke* på noen måte forsøkt
å gjøre ABB til en bedre person. Jeg har kun rettet nøktern kritikk
mot farens og halvsøsterens håndtering av morens dødsfall.

2013-05-13 16:23:27 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by Sigvald
[...]
Ikke vær dum!
I likhet med resten av FrP har jeg hele tiden tatt konsekvent og
utvetydig avstand fra ABBs ugjerninger 22. juli 2011.

Sigvald
c***@getmail.no
Handlingene hans, ja. Men holdningene?
Thomas Lundquist
2013-05-23 06:36:04 UTC
Ikke vær dum!
I likhet med resten av FrP har jeg hele tiden tatt konsekvent og
utvetydig avstand fra ABBs ugjerninger 22. juli 2011.
Kun ugjerningen, ikke meningen, som alltid.

Det er forresten skremmende mange som hyller ABB for ugjerningen også.

ez