Horst Tapperts gode minne tilsmusset av useriøse medier
2013-05-13 17:17:35 UTC
http://www.aftenposten.no/kultur/--Derrick-ble-saret-i-SS-tjeneste-pa-Ostfronten-7189110.html

Det vakte stor oppmerksomhet både i Tyskland og i Norge da det sist
uke ble skrevet i tyske medier at den populære kriminalinspektør
«Derrick» hadde gjort tjeneste i beryktede Waffen-SS. Når Tappert
begynte sin tjeneste hos Waffen-SS er ikke notert, men eksperter mener
at han begynte som 19-åring i 1942, skriver Bild.

Den 22. mars 1943 ble Horst Tappert skadet da styrken han tilhørte
kjempet ved byen Kharkov i Ukraina. Et skudd gikk gjennom den ene
underarmen og han ble også såret i magen. Av arkivkortet går det
ifølge Bild frem at tyske myndigheter i 80-årene undersøkte i andre
arkiver, blant annet i USA, for å finne ut mer om Tapperts
krigshistorie. Men undersøkelsene førte ikke til noe nytt om Tappert
hadde gjort seg skyldig i krigsforbrytelser.

http://www.seher.no/916445/enken-hevder-horst-tappert-ble-dratt-inn-i-ss-med-tvang

Den tyske sosiologen Jörg Beckers avsløring om at «Derrick»-stjernen
Horst Tappert i 1943 ble medlem av et stridsvognregiment i Waffen-SS,
har vakt sterke reaksjoner i Tyskland. Avsløringene har ført til at en
rekke fjernsynsstasjoner har tatt den populære TV-serien av luften. Nå
har enken etter skuespilleren, Ursula Tappert (92), for første gang
snakket om avsløringene.

Ifølge VG sier hun til bladet Bunte at ektemannen ble tvunget til å
trekke i uniform under andre verdenskrig.
- Vi snakket egentlig aldri om det. Han fortalte meg bare at han som
19-åring, mellom bomber og granater, ble dratt inn der med tvang. Han
var jo fortsatt halvveis et barn.
---------------------

Tyske medier har opptrådt på usselt vis i denne saken. De
tilgjengelige fakta viser at Horst Tappert (1923-2008) ble tvangssendt
til østfronten som 19-årig menig soldat. Etter at han ble såret i kamp
mot Stalins brutale, fremrykkende armeer, ble han sendt vestover der
han resten av krigen tjenestegjorde som sanitetssoldat. Som menig tysk
soldat har han neppe kjent til hva som foregikk av krigsforbrytelser,
og har uansett ikke hatt annet valg enn å følge ordre.

Det er således ingen grunn til å kritisere eller mistenkeliggjøre
Tappert og hans krigsinnsats. Det er også voksent av enken Ursula
Tappert å stå frem og støtte sin avdøde mann! Fritz Wepper (Harry
Klein) derimot har opptrådt på meget tvilsomt vis ved å ikke stå frem
og kommentere denne saken i mediene. Han hadde tjent stort på å stille
seg ved Ursula Tapperts side i denne saken.

Heldigvis har NrK vært voksnere enn sine tyske og nederlandske
kolleger, og konkludert med at man må skille mellom mannen (Horst
Tappert) og hans rollefigur (Stephan Derrick). Alle som liker god TV-
krim kan dermed fortsatt se Derrick via NrK-Nett-TV:
http://tv.nrk.no/sok?q=derrick

Sigvald
Svein Erik Fotland
2013-05-14 08:41:54 UTC
Her er litt utdypande lesnad om Horst Tapperts lagnad under andre
verdskrigen:

#####

- Her endte krigen for «Derrick» (Dagbladet 06.05.2013)

En såret Horst «Derrick» Tappert tilbrakte de siste dramatiske
krigsdøgnene i 1945 sammen med mange norske frontsøstre – på et SS-
sykehus i Praha.

BERLIN (Dagbladet): Avsløringen om at en av Tysklands mest populære tv-
stjerner i etterkrigstida var SS-soldat under krigen, slo ned som ei
bombe i uka som gikk. I delstaten Bayern vil justisministeren ta
tittelen «æreskommisar i det bayerske politiet» – tildelt posthumt –
fra mannen som fra 1974 til 1998 spilte den sympatiske politimannen
Stephan Derrick.

Tappert var bare 19 år gammel da han i 1942 ble innrullert i Waffen-SS
og kom på rekruttskole i Bad Arolsen. I februar 1943 ble han overført
til «SS-Pansergrenaderregiment 1 "Totenkopf"» og sendt til Ukraina.
Her var Tapperts kompani i de kommende ukene involvert i flere
alvorlige trefninger omkring byen Kharkov. "Totenkopf" sto under
ledelse av SS-generalen Theodor Eicke og var kjent for grusomme
krigsforbrytelser og uvanlig brutale metoder i jakten på jøder,
partisaner og sovjetiske soldater.

Tappert ble 22. mars såret med skudd gjennom magen og den ene armen.
Sårene gjorde at han først ble sendt bakover til et par feltlasaretter
i Polen, før han til slutt havnet på sykehus i Wien. På arkivkortet
som nå er funnet i det offentlige kartoteket over alle soldater som
under andre verdenskrig deltok på tysk side, står det ingen påskrift
etter at Tappert er nådd fram til Wien. Forklaringen på dette kan være
at han umiddelbart etter friskmeldinga ble sendt til Praha for å få
utdannelse som SS-sanitetsmann. Etter at han hadde avsluttet
skolegangen, ble han overført direkte til tjeneste på den samme
skolen. Den ble mot slutten av krigen lagt sammen med det store SS-
sykehuset i byen.

– Mange norske frontsøstre oppholdt seg på det samme sjukehuset i
Praha mot slutten av krigen, opplyser forfatteren Egil Ulateig til
Dagbladet.
– Under arbeidet med boka «Fordømte engler», snakket jeg med flere av
dem. Et par hadde frivillig vendt tilbake dit fra permisjon i Norge,
og kom fram helt på tampen av krigen. Da den sovjetiske armeen sto
rett utenfor Praha, ble SS-sjukehuset angrepet av motstandsfolk, og
mange SS-folk ble såret eller drept, forteller Ulateig. Bestefaren til
tyske Frank Oste var SS-soldat og en av dem som falt. – Da jeg i 2008
forsøkte å finne ut hvor på sjukehusområdet i Podohl bestefaren min
ble begravet, nøstet jeg meg fram til en av hans kamerater som også
hadde befunnet seg på SS-sykehuset de siste dagene. Vedkommende var
død, men broren bekreftet opplysningene – og kunne for øvrig tilføye
at den berømte tv-stjerna Horst Tappert hadde vært SS-sanitetsmann i
samme avdeling som hans bror – og også hadde oppholdt seg på
sjukehuset, erindrer Oste.
– Jeg skrev et brev til ZDF og la fram saken, og spurte om de kunne
formidle mitt spørsmål videre: «Er det korrekt at du var SS-mann i
Praha i april og mai 1945?». Det kom verken svar fra tv-stasjonen
eller Tappert selv. Dette var i april. Han døde i desember samme år,
forteller Oste – som allerede den gangen luftet mistanken sin i en
blogg.

Selv snakket Tappert sjeldent og med sterk uvilje om krigstida.
Overfor sin egen sønn framstilte han det som om han bare hadde vært
vanlig sanitetssoldat. I erindringene sine framstiller han seg som
helt normal fotsoldat. SS-kaptein Müller-Wellhorn opplyser i en
rapport som han etter krigen skrev til ledelsen for de tidligere SS-
folkenes hjelpeorganisasjon (HIAG) at han 13. mai 1945 sto for
evakueringen av sjukehuset. Han skriver at personale og pasienter fikk
lov til å evakuere over grensa til Tyskland i siste øyeblikk før den
Røde Hær var ventet inn i Praha. Det er sannsynlig at Tappert befant
seg i sistnevnte gruppe, for i sine egne erindringer kommer han kort
inn på at han sommeren 1945 befant seg i amerikansk krigsfangenskap.
Müller-Wellhorn tilføyer at de 50 hardest skadde pasientene måtte
etterlates på sjukehuset – «sammen med en lege og seks norske
sjukepleiere». – Flere av de norske kvinnene som gjorde tjeneste som
såkalte frontsøstre valgte – av idealisme og offervilje – å bli igjen
hos de alvorlig sårede, til tross for at de veldig godt visste hva
slags behandling de hadde i vente fra de sovjetiske soldatenes side,
sier forfatteren Egil Ulateig.

Kilder:
- Egil Ulateig: «Fordømte engler. Norske kvinner på Østfronten.»,
Forlaget Reportasje 2004.
- Hans Stöber: «Die Flugabwehrverbände der Waffen-SS», Verlag K. W.
Schütz, Oldenburg 1984.
- Bundesarchiv, Berlin: BA-MA N756 HIAG Bestand SS-Lazarett Prag.

Horst Tappert (1923–2008)
- Spilte mordetterforskeren Stefan Derrick ved München-politiet i tv-
serien Derrick, (1974–98).
- Serien, som ble produsert av ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen) i
München, ble svært populær både i Tyskland og i en rekke andre land,
ikke minst Norge. Til sammen 281 episoder ble produsert.
- Det ble i april i år avslørt at han i minst tre år gjorde tjeneste i
en av de mest beryktede regimentene i Waffen-SS.
- Avsløringene førte til at tv-kanaler i Tyskland og Nederland stopper
reprisene av serien. NRK har opplyst til Dagbladet at de fortsatt vil
vise Derrick med begrunnelsen at man må skille karakter og
skuespiller.

#####

Dersom Tappert fortener noko etter desse avsløringane er det
jarnkrossen for å ha vorte såra i strid for sitt land. Hans innsats
som sanitetsmann kan venstresida ikkje godt kritisera så lenge dei
ikkje samstundes kritiserer SV-dronninga Hanna Kvanmo for det same. Eg
kan heller ikkje sjå at Tappert har kritisert Israel slik Kvanmo
gjorde. Soleis finn ein teikn til ideologiske referansar opp mot
nazismen hos Kvanmo, som ein ikkje finn hos Tappert.

Eit søk i dette forumet på temaet gruppe contra individ, syner og at
det er problematisk å døma eit individ (Horst Tappet) kun på grunnlag
av tilhørigheit til ein organisasjon (SS):
http://groups.google.com/group/no.samfunn.politikk.diverse/browse_thread/thread/7792f30177994e28/6c224d888dc21e34

Svein Erik
Sigvald
2013-05-19 23:34:22 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Her er litt utdypande lesnad om Horst Tapperts lagnad under andre
Hjertelig takk for fremleggelsen av dette interessante materialet. Jeg
er enig i at det så langt ikke har fremkommet bevis for at Tappert
personlig har begått ugjerninger under krigen. NrKs beslutning om
fortsatt å sende serien er derfor korrekt.

Jeg finner det forøvrig underlig at Nenseth og/eller Lund enda ikke
har kommet med kommentarer i denne tråden.

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-22 07:08:21 UTC
Jeg finner det forøvrig underlig at Nenseth og/eller Lund enda ikke
har kommet med kommentarer i denne tråden.
Jeg er ikke forspliktet til å kommentere alt dere skribler på Usenet.
Svein Erik Fotland
2013-05-22 07:49:44 UTC
Jeg finner det forøvrig underlig at Nenseth og/eller Lund enda ikke
har kommet med kommentarer i denne tråden.
Jeg er ikke forspliktet til å kommentere alt  dere skribler på Usenet.
No syenst eg at du framstår som feig, Lund!

Svein Erik
c***@getmail.no
2013-05-22 09:46:03 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Jeg er ikke forspliktet til å kommentere alt  dere skribler på Usenet.
No syenst eg at du framstår som feig, Lund!
Fortdi jeg ikke gidder å kommentere alt skrotet du og sigvald lirer av dere?
Svein Erik
Hans Petter Nenseth
2013-05-22 21:55:12 UTC
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
Post by c***@getmail.no
Jeg er ikke forspliktet til å kommentere alt dere skribler på Usenet.
No syenst eg at du framstår som feig, Lund!
Fortdi jeg ikke gidder å kommentere alt skrotet du og sigvald lirer av dere?
Du og Sigvald? Hahaha

:)

2013-05-22 22:00:16 UTC
Er dere helt ute av stand til å bidra med seriøse kommentarer i denne
tråden? Slik dere oppfører dere her kan utenforstående ikke unngå å
oppleve dere som usaklige troll. Er det noe stas, synes dere?

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-23 10:44:37 UTC
Er dere helt ute av stand til å bidra med seriøse kommentarer i denne
tråden? Slik dere oppfører dere her kan utenforstående ikke unngå å
oppleve dere som usaklige troll. Er det noe stas, synes dere?
Nå var det faktisk du som absolutt ville ha oss til å delta i denne tråden. Du har fått det som du ville.
2013-05-23 21:13:08 UTC
Post by c***@getmail.no
Nå var det faktisk du som absolutt ville ha oss til å delta i denne tråden. Du har fått det som du ville.
Nei, jeg hadde håpet at dere kunne bidratt litt seriøst til debatten i
stedet for kun å komme med usakligheter, tull og vas.

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-24 06:52:53 UTC
Nei, jeg hadde håpet at dere kunne bidratt litt seriøst til debatten i
Hvilken debatt? Fortiden til en skuespiller fra en gammel TV-serie folk så på fordi man bare hadde en kanal?
Post by Sigvald
stedet for kun å komme med usakligheter, tull og vas.
Når du sleper folk inn i en diskusjon de ikke er interessert i kan du ikke vente annet. Ikke at en som ikke har annet å by på enn selvhøytidligheter, fordommer, og grafsing burde snakke for høyt om usakligheter.
navaro sanchez
2015-09-25 22:44:00 UTC
ALVORLIG LÅNETILBUD
Kjære Herr / Madam
Jeg er en pådriver og direktør i et selskap som tilbyr lån til folk som er i nød, starte en bedrift, prosjekt, konstruksjon, kjøp av en bil og en annen. Du kan ha et lån av 2000 til 600,000,000 euro, med en andel på 3% til 5%, avhengig av løpetiden på lånet og fond som de følger regler og lover.
Hvis du leter etter et lån, er det da mulig. Dette for mer informasjon, kontakt oss via vår e-post: ***@mail.ru
Isachsen
2013-06-12 10:06:42 UTC
[...]
Denne tråden er vel egentlig avsluttet, men jeg fikk først se den nu.
Jeg skal ikke bidra med noe, jeg stusset bare over en uttrykksmåte i
teksten ovenfor: Han hadde vært "medlem" av Waffen-SS. Var dette en
medlemsorganisasjon? Var andre tyske soldater medlemmer av Wehmacht
resp. Kriegsmarine eller Luftwaffe? Hva med norske soldater, er de
medlemmer av garden? Dette kan da kun være dårlig norsk.

Isachsen
Frank
2013-06-12 12:42:38 UTC
Post by Isachsen
Post by Sigvald
[...]
SS _var_ man bare, og måtte gjøre noe aktivt for å komme inn og
få karriere der. Mye av det /aktive/, var temmelig usmakelig.

Wehrmacht _måtte_ man, de hadde valget som nordmenn i Olav den
Helliges tid. Som for nordmennene, var det "enten blir du kristen,
eller så hugger jeg av hodet ditt". Andre reiligioner, etter ca
AD 600, ble også kjent for denne metodikken.

Av soldater i wehrmacht, var nok de fleste ganske normale. De
som posterte rundt i Norge, kunne vise seg fra glansbildesiden
overfor de okkuperte. Vaktposter på gården til min familie,
var ytterst sympatiske familiefolk - som ikke gjorde mye av
seg. Men, vakt MÅTTE de være. Likevel, stakk hele min familie
over til Sverige på slutten av krigen. Pikkpakk og unger kunne
neppe forlate gården heelt stille. Det ble ikke slått alarm.

Både tyske og norske SS-folk, var av et *helt* annet kaliber. Det
var ikke nødvendig å forklare hvilke mennesketype som bar SS-merke.
SS som eliteavdelinger, rekrutterte folk i alle de okkuperte landene.

Var Horst i SS, sier det mye om hans ståsted. Du gleder tyskere,
også i dag, ved å tilkjennegi at du _vet_ forskjellen