Bekymringsmelding om Justin Smith, leder ved familievernkontoret i Mo i Rana, familievernkontorene generelt
Morten W. Petersen
2020-01-28 11:12:31 UTC
Hei.

Dette er en oppfølging til meldingen med meldings-ID

<qo0l1v$qrj$***@gioia.aioe.org>

Postet på gruppen no.samfunn.politikk.diverse, no.fag.diverse og
no.fag.jus i Desember 2019.

Dette er også tilgjengelig på https://blogologue.com/c2

Her er et tillegg, som ble oversatt den 12. Desember 2019, lagt til på
engelsk 6. Desember 2019.

Så, denne uken fikk jeg en epost fra Justin Smith, leder av
familievernkontoret i Mo i Rana. Jeg ble opprørt/bekymret over denne
eposten, og oppførsel han har vist tidligere. Her er den eposten jeg
sendte etter det.

Fra: Morten W. Petersen <***@gmail.com>
Date: tor. 5. des. 2019, 05.26
Subject: Bekymringsmelding om Justin Smith, leder ved
familievernkontoret i Mo i Rana, familievernkontorene generelt
To: <***@bufdir.no>
Cc: Justin Smith <***@bufetat.no>, Lise Lydersen
<***@bufetat.no>, Vebjørn Svidal <***@gmail.com>,
<***@rana.kommune.no>, <***@domstol.no>,
<***@politiet.no>, Postmottak Nordland politidistrikt
<***@politiet.no>, <***@outlook.com>

Hei.

Jeg er bekymret over Justin Smith, da han viser en oppførsel som jeg
synes ikke passer seg, med tanke på at han leder et kontor som mekler
familiesaker, og som får delegert oppgaven å overse idømt samvær, samvær
jeg har gått til retten for å få, tid sammen med ungene mine.

Justin Smith har tidligere i år (16. August), bedt om et møte for å
avklare noen ting i forbindelse med samvær. Dette møtet sa jeg ja til,
og noen dager senere (23. August) la jeg til noen punkter med ting jeg
ønsket å ta opp. Jeg purret på svar på dette den 17. September og 4.
Oktober. Ønske om møte er også tatt opp av meg 13. November i e-post om
ønske om ny mekling.

Jeg synes Justin Smith er ganske tåkete og til tider irriterende å prate
med, og at familievernkontoret i Mo i Rana, og Trondheim, ikke fremstår
på en slik måte man burde kunne forvente - som en nøytral part for
barnas beste. Der barnas beste bl.a. er å ha god kontakt med sin far.

Det virker også som han f.eks. venter på at jeg skal si noe, for så å
samtidig si noe, altså prate meg i munnen i samtaler.

..møtet ble ikke satt opp, og for noen uker siden ringte jeg
familievernkontoret i Mo, og snakket med Justin Smith. Der foreslo jeg 2
alternativ for gjennomføring av møte. Det ene var at Bufetat betalte for
reise til Mo i Rana og vi hadde møte der utenfor samvær, det andre var
et møte over telefon, der jeg får låne et kontor til familievernkontoret
i Trondheim. Begge disse alternativene var Justin negativ til. Jeg
foreslo da et tredje alternativ, at jeg leier et møterom i Trondheim, og
sender regningen til Bufetat. Jeg fikk ikke noe positivt svar på dette.
Det er viktig for møtet å kunne snakket åpent, uten at uvedkommende
hører hva som blir sagt.

Dette viser at det er foreslått flere forskjellige alternativer for
gjennomføring av møte.

Justin er klar over, eller bør være klar over, at det er ekstremt lite
tid jeg får sammen med ungene i forhold til hva jeg ønsker, at barnas
mor kun vil være med på billigste transport, og ikke overnatting, og at
det da er en slitsom reise med ca 500 km tog hver vei, og at det har
vært, og er, en langvarig konflikt mellom meg og barnas mor, Hilde
Olsen. Og at jeg synes det er viktig å få mest mulig ut av samvær med
ungene.

Jeg har tidligere sagt at jeg ønsker at meklinger om foreldreansvar,
bosted, samvær osv. legges et par uker utenom samvær, for å få mest
mulig ut av samværene med ungene.

Å da presse inn et møte klokken 0900, samme tidspunkt som samværet skal
starte, er derfor merkelig, og hensynsløst. Det sier seg selv at dette
vil begrense tiden jeg kan bruke på møtet (ta opp ting jeg ønsker å ha
med), og at det forstyrrer for gjennomføring av samværet.

Jeg er opptatt av å ha god helse, og tar f.eks. sjekk av blodtrykk. Det
høyeste blodtrykket jeg har målt i år, har vært tidsmessig veldig nært
et samvær med ungene.

Legger ved e-post sendt til Justin, med punkter jeg ønsket å ta opp i
tillegg til det Justin ville ta opp, og e-post sendt fra Justin denne
uken, med mine svar.

Mvh,

Morten

Denne teksten har følgende lisens for sitering, deling osv. (men ikke
deling av nettadressen): CC Attribution, No derivatives license.

Vedlegg 1:

Fra: Morten W. Petersen <***@gmail.com>
Til: Justin Smith <***@bufetat.no>
Blindkopi: ***@politiet.no
Emne: Vedrørende kontaktmøte
Dato: fre. 23. aug. 2019 kl. 16.20

Hei Justin.

Jeg har ikke noe sted å prate som er helt privat, så jeg tenkte jeg
kunne låne et rom hos familievernkontoret i Trondheim.

Det er et par andre ting jeg ønsker å prate om, så jeg foreslår følgende
agenda:

1. Rollene familievernkontor, tilsynsfører osv. har.

2. Gjennomføring av samvær, ønsker

3. Forlengelse av samvær

4. Foreldreansvar, hvorfor kan en part nekte å dele informasjon, når er
dette uansvarlig

5. Gjennomgang av historikk frem til i dag, taushetsplikt, mødre og
fedre sin stilling i familiesaker, bostedsforelder sin posisjon i saker

Jeg tenker vi kan si 15 minutter på hvert punkt.

Jeg vil gjerne ha et kvarter før og etter møte på rommet, for å
forberede og avslutte. Jeg ønsker at møte tar sted ca midt imellom
samvær, om ca 3 uker.

Jeg vil antageligvis ønske flere møter.

Jeg ønsker møte så sent som mulig på dagen.

Jeg vil ta opp møter.

Mvh,

Morten

Vedlegg 2:

Fra: Justin Smith <***@bufetat.no>
Til: Morten W. Petersen <***@gmail.com>
Emne: Vedrørende praktiske saker.
Dato: ons. 4. des. 2019 kl. 13.21

Hei!

På bakgrunn av drøftinger med Bufetat, Region nord som har delegert vårt
oppdrag, har jeg sendt rekommandert brev vedrørende gjennomføring av
kontaktmøte/dialogmøte i forkant av neste samvær.
Dette må skje her. Jeg vil møte deg kl. 09:00 på bakgrunn av min rolle
som kontaktperson for tilsynsoppdraget. Forøvrig kan samværet gå som
planlagt umiddelbart etter gjennomføringen av dialogmøtet vårt. I
tilfelle du ikke har fått brevet vil du få nødvendig informasjon når vi
møtes.

Du spør om mulighet for å bruke skjerm. Det er en TV på venterommet. Det
praktiske kan avtales med tilsynsperson.

​Med vennlig hilsen​
​Justin Smith
Leder, Familievernkontoret Mo i Rana

Dir.tlf/sentralbord. 75 13 48 80

***@bufetat.no

www.familievernmoirana.no

Driftsavtale med

Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat)

Region nord

www.bufetat.no

Fra: Morten W. Petersen <***@gmail.com>
Til: Justin Smith <***@bufetat.no>
Kopi: Lise Lydersen <***@bufetat.no>, ***@politiet.no
Dato: ons. 4. des. 2019 kl. 13.24

Hei Justin.

Dette er for kort varsel. Og jeg ønsker ikke noe møte i forkant av samvær.

Jeg har mer enn nok å tenke på med tanke på samvær.

Viser til samtale nylig der jeg skisserer enten møte via telefon, eller
møte utenfor samvær der Bufetat betaler reise.

Mvh,

Morten

Fra: Morten W. Petersen <***@gmail.com>
Til: Justin Smith <***@bufetat.no>
Dato: ons. 4. des. 2019 kl. 13.28

Ellers så er det det at jeg ikke vil klusse med kabler osv. og ødelegge noe.

Da er det bedre at noen som vet hvordan TV er satt opp, gjør en HDMI
kabel tilgjengelig, eller setter inn en ekstra en, og legger igjen noen
instruksjoner.

Mvh,

Morten
BANQUE France
2021-01-04 17:32:51 UTC
OBS! Du mister søvn, fordi du ikke ved, hvordan du får et lån.
E-mail: ***@gmail.com
* På udkig efter et lån til at betale din gæld * På udkig efter et lån til at starte din egen virksomhed * På udkig efter lån til større projekter * Du har en drøm, og du indser, at det ikke er muligt Vores forretning i samarbejde med andre partnere Tilstrækkelig i stand til at give dig finansierings- og investeringslån til endelig at gennemføre dine projekter. Spild ikke tid, kontakt os via e-mail: ***@gmail.com