Kvinne døde i Stavanger - Politiet svikter
2013-05-21 21:25:00 UTC
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Kvinne-47-funnet-med-store-skader-3180622.html

(Stavanger Afrenblad 20 mai 2013)
Politiet bekreftet klokken 21.00 at kvinnen som ble funnet hardt
skadet i en bolig på Auglend i Stavanger, er død og at politiet
etterforsker dødsfallet som mistenkelig.
- Vi ønsker foreløpig ikke å si mer om dødsårsaken og vil heller ikke
gi ytterligere opplysninger i saken på dette tidspunktet, sier
Karstein Tendenes, operasjonsleder ved Rogaland politidistrikt.
---------------------

Nok en gang driter politiet og mediene seg ut. Hvorfor i all verden
hemmeligholder de den døde kvinnens navn? De pårørernde har da hatt
langt nok tid på seg til å få vite dette. Nå må offentligheten få vite
slik om man slipper å lure på om det er en bekjent eller ikke som er
død. Dette sykelige hemmelighetskremeriet som selv KGB og Stasi ikke
kunne klart bedre står i sterk kontrast til situasjonen i verdens
kanskje beste rettsstat - USA. Da tre kvinner nylig unnslapp et 10 år
langt fangenskap i Cleveland, Ohio ble alle innvolverte umiddelbart
omtalt med navn og alle mistenkte presentert med navn og bilde.

Konklusjon:
Alle som mener at den døde kvinnens identitet bør offenliggjøres
prompte bør gi sin stemme til lov-og-rett-partiet FrP ved høstens
valg!

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-22 07:05:59 UTC
Nok en gang driter politiet og mediene seg ut. Hvorfor i all verden
hemmeligholder de den døde kvinnens navn?
Fordi de ikke liker at slike som deg grafser i andres ulykke.
Post by Sigvald
De pårørernde har da hatt
langt nok tid på seg til å få vite dette.
Ble du levert med feil umbraconøkkel?
Post by Sigvald
Nå må offentligheten få vite
slik om man slipper å lure på om det er en bekjent eller ikke som er
død.
Hadde det vært en bekjent ville du visst det nå, eller hva?
Post by Sigvald
[...]
USA er ikke en rettstat.
Post by Sigvald
Alle som mener at den døde kvinnens identitet bør offenliggjøres
prompte bør gi sin stemme til lov-og-rett-partiet FrP ved høstens
valg!
Konklusjon: Alle som vil verne om privatlivets fred, og alle som ikke vil gjenninnføre middelalderens gapestokk, bør stemme på alt annet enn FrP.
Svein Erik Fotland
2013-05-22 07:38:19 UTC
Post by c***@getmail.no
Post by Sigvald
Nok en gang driter politiet og mediene seg ut. Hvorfor i all verden
hemmeligholder de den døde kvinnens navn?
Fordi de ikke liker at slike som deg grafser i andres ulykke.
Tosk!
Kvinna er død, ho har ikkje lenger noko privatliv i vanleg forstand.

No er det heldigvis ingen heksekunst å finne fram til namnet på denne
kvinna. Fyrst går me til Stavanger Aftenblad sine nettartiklar om
saka:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Kjareste-siktet-etter-mistenkelig-dodsfall-3180673.html
og
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Kvinne-47-funnet-med-store-skader-3180622.html

Av bildeteksten i den siste artikkelen går det fram at den døde kvinna
(47) er fødd i 1965. I den første artikkelen finn ein vidare både
bileter av den omtalte bustaden og nabohusa og eit kart som syner at
den omtalte bustaden ligg i Lysebuveien på Auglend i Stavanger. Litt
leiting i Google-maps avslører dernest at den aktuelle bustaden (det
raude huset) omfattar adressene Lysebuveien 25 og 27. Eit kjapt søk i
1881 syner at den einaste registrerte bebuaren i det aktuelle huset
som er fødd i 1965 er:
Reidun Østhus med adresse Lysebuveien 25, 4019 Stavanger.

Svein Erik
c***@getmail.no
2013-05-22 10:00:12 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Kvinna er død, ho har ikkje lenger noko privatliv i vanleg forstand.
Nei, men det har hennes etterlatte.
Post by Svein Erik Fotland
No er det heldigvis ingen heksekunst å finne fram til namnet på denne
kvinna.
Ja, da fikk du og sigvald noe onanimateriale. Fint for dere. Selv avstår jeg fra å grafse i andres sorg og privatliv.
Post by Svein Erik Fotland
Svein Erik
PS: Dere to er virkelig avskyelige mennesker.
Sigvald
2013-05-22 21:39:25 UTC
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
Kvinna er død, ho har ikkje lenger noko privatliv i vanleg forstand.
Nei, men det har hennes etterlatte.
Det hadde også de etterlatte etter Orderud-drapene, men da nølte ikke
mediene med å offentliggjøre navnene på de døde. Hvorfor gjøre det
annerledes nå?
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Ikke vær dum! Det er ingen her som grafser i noe som helst privatliv.
Derimot har Fotland fremlagt nyttige og ikke minst relevante fakta.
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
Svein Erik
PS: Dere to er virkelig avskyelige mennesker.
For ordens skyld, C. Lund som her slenger dritt fordi han har gått tom
for saklige argumenter er for lengst psykopatdiagnostisert av Edvin
Vik og utskjelt av Chrisjoy. Hans usaklige tirader kan således ikke
tas seriøst.

Sigvald
Christer Solskogen
2013-05-23 07:01:46 UTC
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Det er ikke mediene som bestemmer om navnene skal offentliggjøres eller
ei. Det er det politiet som avgjør. Hvorfor vet ikke /du/ dette?
chs, for fellesskapets beste.
c***@getmail.no
2013-05-23 10:39:01 UTC
Post by c***@getmail.no
Nei, men det har hennes etterlatte.
Det hadde også de etterlatte etter Orderud-drapene, men da nølte ikke
mediene med å offentliggjøre navnene på de døde. Hvorfor gjøre det
annerledes nå?
Dette er ikke Orderud-drapene. Saken har blitt håndtert annerledes fordi dette er en annen sak med andre personer. Kanskje det er bare tilfeldig, kanskje det er gode grunner til ikke å plastre navnet til den avdøde overalt. Verden danser ikke til din pipe, sigvald, og det blir litt teit å si at politiet sviktert fordi de tar hensyn til dette med personern, privatliv, og taushetsplikt.
Post by Sigvald
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Det er nettopp det du gjør -- I denne tråden og i alle andre tråder hvor du forlanger å få se navn og bilde på diverse mennesker plastret utover alle landets forsider.
Post by Sigvald
Post by c***@getmail.no
[...]
Det endrer ikke på det faktum at dere to er avskyeliger personer.
2013-05-23 21:10:17 UTC
Post by c***@getmail.no
Det endrer ikke på det faktum at dere to er avskyeliger personer.
Nå må du ta deg sammen. Selv du må klare å skille mellom en *subjektiv
påstand* som dette er, og fakta.

I dag stod forresten Reidun Østhus' dødsannonse i Stavanger Aftenblad.

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-24 07:01:37 UTC
Post by c***@getmail.no
Det endrer ikke på det faktum at dere to er avskyeliger personer.
Nå må du ta deg sammen. Selv du må klare å skille mellom en *subjektiv
påstand* som dette er, og fakta.
Jeg skal vurdere å gjøre et slikt skille den dagen du begynner å poste ting som hverken drypper av fordommer eller graver i andres privatliv / tragedier.
Post by Sigvald
I dag stod forresten Reidun Østhus' dødsannonse i Stavanger Aftenblad.
Hva så? 123,5 personer dør (i Norge) hver dag. Hva er så spesielt med henne?
2013-05-25 21:29:30 UTC
Post by c***@getmail.no
Post by Sigvald
I dag stod forresten Reidun Østhus' dødsannonse i Stavanger Aftenblad.
Hva så? 123,5 personer dør (i Norge) hver dag. Hva er så spesielt med henne?
Er det virkelig så vanskelig å forstå? Dødsfallet medførte
politietterforskning og førstesideoppslag i mediene. I liknende
tilfeller er det vanlig at avdødes navn offentliggjøres:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/--Olav-er-i-Guds-gode-hender-3098609.html
Jfr. 12 år gamle Olav Hovda som omkom i en trafikkulykke i Klepp i
januar i år. Tror du hans pårørende hadde det enklere enn kvinnens
pårørende?

For min egen del vakte de aktuelle nyhetsoppslagene ekstra interesse
fordi kvinnen bodde i samme by som meg og tilhørte samme aldersgruppe
som meg. Hun kunne meget gjerne vært bekjent av meg. Hadde hun vært en
nær bekjent hadde jeg selvsagt fått vite det på annen måte, men hun
kunne vært en mer perifer bekjent.

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-26 14:18:57 UTC
Er det virkelig så vanskelig å forstå? Dødsfallet medførte
politietterforskning og førstesideoppslag i mediene.
Og dermed må alle detaljer offentliggjøres?
Post by Sigvald
I liknende
[...]
Dødsfall i en trafikkuliykke er ikke det samme som et dødsfall som medfører politietterforskning.
Post by Sigvald
[...]
Hva var så problemet?
Post by Sigvald
men hun
kunne vært en mer perifer bekjent.
Hvis du var såpass perfier at ingen gadd å fortelle deg at personen var død kunne du like godt vente til politiet valgte å offentliggjøre navnet.
2013-05-26 16:19:31 UTC
Den 25.05.13 23:29, skrev Sigvald:
´
Post by Sigvald
Er det virkelig så vanskelig å forstå?
Du er klar over at det er lagt ut en post her før denne siste posten
din, av en som er i familie med den du omtaler?

Du burde lese det og, i tillegg til den nyeste posten hennes. Så burde
du sy igjen munnen din, sy sammen fingerne dine og deretter grave deg ned.
Klarer du ikke dette kan du dra underleppa over hodet og svelge.

Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-26 19:58:59 UTC
Takk til deg, kunne ikke skrevet det bedre selv :-)
Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-26 20:16:23 UTC
Takk Hans Petter Nenseth, kunne ikke sagt det bedre selv! Tenk at noen gidder å bruke så mye tid og energi for å finne ut ett navn, for så å legge det ut på nettet. Hadde dette vært greit ville vell media ha lagt dette ut.
Svein Erik Fotland
2013-05-27 11:26:44 UTC
Post by Cathrine Østhus Olavesen
Takk Hans Petter Nenseth, kunne ikke sagt det bedre selv!
Duh! Hans Petter Nenseth har eit temmeleg tvilsamt rykte her i NSPD.
Det er på ingen måte nokon fordel for ditt eige truverde at du heng
deg på hans utskjelling og mobbing.

Svein Erik
c***@getmail.no
2013-05-27 13:10:34 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Duh! Hans Petter Nenseth har eit temmeleg tvilsamt rykte her i NSPD.
I motsetning til deg, sigvald, og klovneklubben hans, mener du?
Post by Svein Erik Fotland
Det er på ingen måte nokon fordel for ditt eige truverde at du heng
deg på hans utskjelling og mobbing.
...Og dermed presterte du å legge deg på et enda lavere nivå enn sigvald. Jeg tror du er den første som har klart det. Gratulerer.
Svein Erik
Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-26 20:16:23 UTC
Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-26 19:57:52 UTC
Har du hørt om å bruke vett før du poster ut? Politiet har ikke svikta, heller ikke media! Familien ville ikke at navnet skulle ut! Det som er det spesielle med denne dama er at hun er tanten min. Men husk at alle saker har pårørende, husk det neste gang du blir nysgjerrig og sitter å kritiserer fordi de ikke legger ut navn!
Sigvald
2013-05-26 22:40:26 UTC
Post by Cathrine Østhus Olavesen
Politiet har ikke svikta, heller ikke media! Familien ville ikke at navnet skulle ut!
At familien har hatt et slikt (uvanlig) ønske fremgår på ingen måte av
artiklene i media. Hadde det det gjort ville jeg naturligvis ha vært
langt mer varsom i forhold til å ta spørsmålet opp her i forumet.
Forøvrig har jo familien selv gått ut med navnet (riktignok
indirekte), gjennom dødsannonsen. Jeg beklager naturligvis uansett det
inntrufne, det har aldri vært min hensikt å kritisere familien for noe
som helst. Det er politi og medier jeg er en smule kritisk til.
Post by Cathrine Østhus Olavesen
Det som er det spesielle med denne dama er at hun er tanten min.
Det gjør henne spesiell for deg, ikke for alle andre. Alle han sin
spesielle plass i sin familie. Før nevnte 12 år gamle Olav Hovda som
omkom i en trafikkulykke i Klepp i januar i år var selvsagt også en
helt spesiell gutt for sin familie.
Post by Cathrine Østhus Olavesen
Husk at alle saker har pårørende, husk det neste gang du blir nysgjerrig og sitter å kritiserer fordi de ikke legger ut navn!
Jeg vil selvsagt alltid ta hensyn til uttalte ønsker fra pårørende.
Dessverre er jeg ikke synsk, dermed kan jeg ikke automatisk vite hva
taushet fra politi og medier bunner i.

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-27 13:14:23 UTC
Dessverre er jeg ikke synsk, dermed kan jeg ikke automatisk vite hva
taushet fra politi og medier bunner i.
Man trenger ikke være synsk for å være føre var. Hvis et navn blir holdt tilbake er det som regel en god grunn til det.
Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-27 13:46:15 UTC
Svein Erik : ellers så kjenner jeg ikke til hva han har skrevet på denne siden, men ok jeg ville bare få sagt mitt som pårørende. Og når det er snakk om media så har ikke de sviktet dere da de ikke har lagt ut navn, de sviktet oss da vi som pårørende leste denne nyheten på nettavisen før noen av oss var informert om at hun var hardt skadet. Derfor var det ett lite sjokk når jeg plutselig fant både navn og diskusjon her inne. Så noe mobbing ville jeg ikke bli me på:-)
Svein Erik Fotland
2013-05-27 16:57:13 UTC
[...]
Dette var dårlig gjort både av media og ikkje minst av politiet. Det
fyrste politiet skulle ha gjort var sjølvsagt å varsle dykk som er
pårørande. Mediene burde også ha forsikra seg om at dykk hadde blitt
varsla før dei byrja laga ein stor sak av dette. Du må rekne med at
dei aller fleste som leste eller høyrde om saka via media tok for gitt
at politiet og mediene hadde vist sopassa til folkeskikk som å varsle
dykk først.

Svein Erik
Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-27 18:22:28 UTC
Ja alle regner med at pårørende er varslet først, men tror faktisk at dette forekommer oftere enn vi vett om. Det er jo helt tragisk at sånt skal forekomme. Media og politiet har en jobb å gjøre der. Og så seint som halv 9 var det ett familiemedlem som plutselig så huset til tante klistret på førstesiden, altså halvannen time etter det hadde skjedd. Avisen publiserte det 19.40...
Svein Erik Fotland
2013-05-27 16:46:02 UTC
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Tosk! Eg har ikkje gjort anna enn å understreke det openberre i at
Nenseth si karakteristiske utskjelling er ei mildt sagt lite truverdig
diskusjonform.
Post by c***@getmail.no
Post by Svein Erik Fotland
[...]
Det kan godt hende at du har rett i nett dette, og eg vel å tru at det
er slik i det konkrete tilfellet som her har vore diskutert. Men "som
regel" er ikkje det same som "alltid". Det er lett å peike på
tilfeller der det har vore reist heftig debatt både når mediene kjapt
har omtalt folk ved namn (Trond Birkedal og Bård Hoksrud) og når dei
har valt å gjera det motsette (Rune Øygard og Pål T. Jørgensen).

Som før sagt, eg er lei for at eg la ut namnet til den døde kvinna her
i forumet og beklagar sjølvsagt dersom identifiseringa av den døde har
ført
med seg ubehag eller problem for nokon.

Svein Erik
Svein Erik Fotland
2013-05-27 11:22:07 UTC
Post by Cathrine Østhus Olavesen
Har du hørt om å bruke vett før du poster ut? Politiet har ikke svikta, heller ikke media! Familien ville ikke at navnet skulle ut!
Eg beklagar sjølvsagt dersom min idetifisering av den døde har ført
med seg ubehag eller problem for dykk eller andre.

Svein Erik
Sigvald
2013-05-22 21:38:12 UTC
oghttp://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Kvinne-47-funnet-m...
[...]
Jeg kan ikke se at det fremgår av dine oppgitte kilder at den aktuelle
boligen var den avdødes bolig, dette fremgår imidlertid utvetydig av
Stavanger Aftenblads papirutgave, tirsdag 21. mai 2013, del 1, s.6.
Der heter det bl.a.: "En 47-år gammel kvinne ble mandag kveld funnet
hardt skadet i hjemmet sitt på Auglend i Stavanger[...]" Så vet vi
altså det! Du skal uansett ha stor takk for innsatsen. For kverulanter
som Lund og Nenseth som vel knappest kjenner noen i Stavanger er dette
selvsagt av minimal interesse, men for meg som bor her i byen og er i
samme alderssegment som avdøde, er det en aldri så liten lettelse å få
avklart at det ikke er noen jeg kjenner som nå er død.

Sigvald
Cathrine Østhus Olavesen
2013-05-26 20:00:20 UTC
Seriøst, har du ikke bedre ting å ta deg til???
Hans Petter Nenseth
2013-05-22 22:05:55 UTC
Nok en gang driter politiet og mediene seg ut. Hvorfor i all verden
hemmeligholder de den døde kvinnens navn?
Hva i all verden skal du med det navnet?

2013-05-22 22:26:55 UTC
Nok en gang driter politiet og mediene seg ut. Hvorfor i all verden
hemmeligholder de den døde kvinnens navn?
Hva i all verden skal du med det navnet?
Naturligvis å få avklart hvorvidt jeg kjente avdøde eller ikke.

Hva ville du tenkt dersom en kvinne på din alder hadde dødd under
liknende omstendigheter i ditt nærområde?

Sigvald
c***@getmail.no
2013-05-23 10:42:12 UTC
Naturligvis å få avklart hvorvidt jeg kjente avdøde eller ikke.
Hvis du kjente avdøde ville du ikke trengt VG for å vite at personen er død.
Post by Sigvald
Hva ville du tenkt dersom en kvinne på din alder hadde dødd under
liknende omstendigheter i ditt nærområde?
Personer på min alder dør hele tiden i det landet her. Jeg trenger ikke vite hva de heter. Du har en morbid interesse for dødsfall, sigvald. Hva kommer det av?
2013-05-23 22:59:27 UTC
Naturligvis å få avklart hvorvidt jeg kjente avdøde eller ikke.
Kun nysgjerrig med andre ord.
Post by Sigvald
Hva ville du tenkt dersom en kvinne på din alder hadde dødd under
liknende omstendigheter i ditt nærområde?
Som deg, løpt til news og forlangt at noen fortalte meg det, og skjelt
ut aviser for useriøse som ikke tilfredstillte min egen egoistiske
nysgjerrighet...

"Have I told you lately that you're stupid"