Dyktig lensmann etterforskes fordi han gjorde jobben sin
2012-08-20 07:45:11 UTC
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3454994.ece

Nok en gang settes det spørsmålstegn ved politiets prioriteringer.

Flå-lensmann Geir Vidme hadde fri fra jobben, men rykket ut da han ble
oppringt av et eldre ektepar som desperat ba om hjelp fordi politiet
ikke visste når de kunne være på plass. En rabiat mann prøvde å bryte
seg inn i huset.

I lørdagens utgave av Hallingdølen forteller lensmannen om episoden,
som fant sted 1. mars i år, og om det ubehagelige etterspillet som kan
ødelegge hans karriere i politiet. Om kvelden torsdag 1. mars fikk
Geir Vidme telefon fra en eldre kvinne fra bygda. Hun fortalte at en
mann med utenlandsk opprinnelse prøvde å bryte opp ytterdøra. Mens den
eldre kvinnen ringte, stod ektemannen og holdt igjen døren. Livredd,
hadde hun først ringt nødnummeret og kommet til operasjonssentralen i
Hønefoss, fra Nordre Buskerud Politidistrikt, som for øvrig er i hardt
vær etter den knusende kritikken fra 22. juli-kommisjonen. Beskjeden
hun fikk var at de skulle sende en patrulje fra Gol, men ikke visste
når denne patruljen kunne være på stedet. I frykt for at det kunne ta
for lang tid, ringte kvinnen til lensmannen Geir Vidme, som tok på seg
uniformen og dro til huset deres.

Det tok tre minutter fra Vidme rykket ut, til han hadde kontroll over
inntrengeren.
- Da jeg kom til stedet møtte jeg en stor mann. For første gang i min
lange karriere tok jeg fram peppersprayen, men den virket ikke. Jeg
hadde valget; stikke av eller ta et oppgjør med han. Jeg hogget tak i
han og i tumultene så falt han og slo hodet i asfalten. Jeg varslet
ambulansen umiddelbart, og han ble sendt til sykehus med skader i
hodet, sier han til avisen.
- Jeg kunne ha latt være å rykke ut fordi politiet var varslet. Men
jeg tør ikke tenke på hvordan jeg hadde hatt det om det hadde skjedd
noe med ekteparet, og jeg satt hjemme, sier han til Hallingdølen.

Vidme har støtte i politiinstruksen for å gripe inn, selv om han ikke
var på jobb.
«Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å forebygge eller
stanse utførelsen av et grovt lovbrudd» heter det i Politiinnstruksens
§ 6-2 om politimannens tjenesteplikt i sin fritid.

- Dessverre fikk han en skade i fallet, men mens det nå blir klaget
over at politiet ikke reagerer når publikum ber om hjelp, så sitter
jeg altså her og kan bli siktet. Jeg har nå blitt avhørt tre ganger og
venter fremdeles på en avgjørelse. Det er belastende, sier Vidme.

Ifølge Hallingdølen har ikke Lensmannen fått noen oppbakking fra
politiet. Beskjeden fra politiet er klar. Når utrykningstiden er så
kort som i dette tilfellet, kunne han da rekke å gjøre en skikkelig
vurdering av situasjonen?
- Vi kan bekrefte at saken har vært under behandling hos oss, fordi
mannen ble alvorlig skadet, og er ferdig etterforsket. I juni ble en
innstilling levert til sjefen for Spesialenheten for vedtak, men det
er ikke fattet noe vedtak enda, sier leder for
etterforskningsavdelingen i Øst-Norge til Nettavisen.

Som vanlig er det FrP som viser sunt folkevett:
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3455483.ece

Nå mener lederen for justiskommiteen på Stortinget, Per Sandberg(Frp)
at byråkratiet har tatt fullstendig overhånd i Norge, og at
justisministeren burde gripe inn og prøve å sette en stopper for den
pågående etterforskningen av lensmannen som han mener gjorde en
heltedåd.

- Hvilket signal er det man sender når en lensmann får kritikk for å
gripe inn fordi responstiden var for kort. Hva skal folk tenke da?
Kanskje hadde det vært bedre hvis han hadde stoppet på en
bensinstasjon og kjøpt en pølse og brus før han dro til huset. Denne
saken tar kaka, og det er typisk norsk, sier han til Nettavisen.

Hva mener du med typisk norsk?
- Man rir paragrafer, forskrifter og regelverk til det ytterste.
Betydningen av ansvar har i kjølvannet av 22.juli-saken blitt å sitte
stille på kontoret sitt og skyve ansvaret over på andre. Dette er helt
vanvittig, og Spesialenheten må skjønne at de ikke kan gå videre med
dette. Politiet har mer enn nok problemer som det er, post 22. juli,
sier han.

Sandberg mener at justisministeren må gripe inn for å unngå heksejakt
på politimannen. Han mener at justisminister Grete Faremo nå burde gå
ut og være tydelig overfor Spesialenheten på at man burde la saken
ligge. Selv om statsråder ikke har myndighet til å formelt gripe inn
og henlegge slike saker, tror Sandberg at signaleffekten fra Faremo
ville være nok til at saken ville blitt lagt død.
- Jeg er interessert i å finne ut hva hun mener om denne saken. Det
hun burde gjøre er i hvert fall å gå ut og si klart og tydelig ifra om
at hun er enig med lederen for justiskommiteen i denne saken, sier en
oppgitt Per Sandberg.

---------------------

Jeg kan forsikre om at den jevne FrPer fullt ut støtter Geir Vidme.
Han gjorde jobben sin og skal kun ha ros for det.

Denne saken beviser nok en gang at den fordømte kvoterte hurpa Sissel
Hammer er fullstendig inkompetent. Hun bør sparkes ut av politiet
prompte og erstattes med en kvalifisert mann som f.eks. Geir Vidme.

Konklusjon:
Alle som mener at Geir Vidme gjorde en god jobb, og alle som mener at
politimestre bør ansettes på bakgrunn av kvalifikasjoner og ikke på
bakgrunn av kjønn bør gi sin stemme til FrP ved neste valg!

Sigvald
Terje Henriksen
2012-08-20 14:14:24 UTC
"Sigvald" <***@yahoo.no> skrev i melding news:70bffab3-3fcc-4626-b57a-***@q3g2000vby.googlegroups.com...
[...]

TH:
Det er visst standard prosedyre å etterforske politiet i slike tilfeller og
sier intet om mistanke om ulovligheter.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Pelle Thomsen
2012-08-20 15:00:39 UTC
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3454994.ece
Dette er bare en tullesak - en agurknyhet.

Mannen er åpenbart en politimann alle og enhver skjønner
at vi ønsker oss - og så forsøker VG å score billige poeng
med bakgrunn i rutinen om å alltid etterforske skader
som oppstår i politisaker.

Typisk FrP å forsøke å slå billige poeng på tull og vås.

Konklusjon: alle som er trøtt av tullesaker, bør holde seg
for gode til å stemme FrP.