Antisemittisme eit tilbakevendande problem i NSPD
Per Bjørn Pedersen
2012-12-27 20:41:51 UTC
I eit forsøk på legge grunnen for eit betre debattklima i NSPD og
nærskylde diskusjonsfora som NSR i 2013, tek eg her tak i det kanskje
største problemet i desse gruppene så lenge dei har eksistert –
antisemittismen. Antisemittisme tydar jødehat og i vår tid ser vi
denne som regel i form av ugrunna hat mot den jødiske staten Israel.
Dette hatet ser ein i form av:
- Krav av boikott av Israel.
- Einsidig kritikk av Israel. Kun Israel (=jødane) skal boikottast.
- Ugrunna sverting av Israel. (jfr. bruken av det negative omgrepet
apartheid.)
- Overdrivent fokus på palestinske tap av liv i konflikten.
- Overdrivent fokus på den palestinsk-israelske konflikten samanlikna
med konfliktar andre stadar.
- Rein rasisme (påstandar om at dei europeiske jødane (askenasiske
jødar) som vart forfulgt under andre verdskrigen ikkje har etniske
røter i Israel og derfor ikkje høyrer heime der).

Lista kan lett gjerast mykje lengre. Dei som står for slik kritikk/
hets av Israel er ofte så hjernevaska og fulle av hat at dei ikkje
klarer å sjå kor like dei er nazistane på 1940-talet og dei verste
islamistane idag. Fleire har opp gjennom åra søkt ta dette opp i
debattane her på news. Det verkar diverre nyttelaust. Eg prøver derfor
ein ny innfallsvinkel. Slik Edvin Vik tidlegare søkte å avsløre
”psykopatar” har eg no gått gjennom gamle news-diskusjonar og avdekka
antisemittar. I alt 24 debattanter er so langt avslørte. Merk at nokon
er meir ekstreme enn andre. Felles for dei alle er eit sterkt og
uforsvarleg negativt syn på Israel:

Arne Brendmo
Bjarte Runderheim
Bjørn Hansen
C Lund
Carl J. Schnitler
DeNiro
Edmund Bakken
Espen
Frode Vatvedt Fjeld
Geir Hongrø
Herman Runderheim
Ingvaldsen d.y.
Kjell I. Johnsen
Magne Hansson
Oluf L
Paul Bell
Roald B. Larsen
Rom
Sigmund Svendsen
Sigrid Hagemann
Thomas Tsigaridas
Tore Bersås
Wilhelm Joys Andersen
Zenodotos

Eg vil med dette ynskje dykk alle lukke til med debatten i 2013

Med vennleg helsing
Per Bjørn Pedersen
Espen Vestre
2012-12-28 08:17:13 UTC
Post by Per Bjørn Pedersen
I eit forsøk på legge grunnen for eit betre debattklima i NSPD
...lager du en liste av "avslørte" debattanter??
Post by Per Bjørn Pedersen
Espen
Er dette undertegnede? Hvis du klarer å klassifisere meg som
"antisemitt" ut fra ting jeg har skrevet på news som ved et uhell har
blitt krysspostet til søppelgruppa NSPD i løpet av det siste året, så
må du nok kutte litt på syreforbruket i året som kommer...
(espen)
Christer Solskogen
2012-12-28 09:14:31 UTC
Post by Per Bjørn Pedersen
Med vennleg helsing
Per Bjørn Pedersen
Hei Sigvald. Hvorfor er ikke jeg på lista di?
chs, for fellesskapets beste.
Per Bjørn Pedersen
2012-12-28 10:02:41 UTC
Post by Christer Solskogen
Post by Per Bjørn Pedersen
Med vennleg helsing
Per Bjørn Pedersen
Hei Sigvald.
Tosk! Eg er ikkje Sigvald eller nokon annan her.
Post by Christer Solskogen
Hvorfor er ikke jeg på lista di?
Du har nok ikkje vore krass nok i din kritikk av Israel. Du er nokså
lik Nenseth på den måten.

Med vennleg helsing
Per Bjørn Pedersen
c***@getmail.no
2012-12-28 10:19:15 UTC
Post by Per Bjørn Pedersen
Post by Christer Solskogen
Hei Sigvald.
Tosk! Eg er ikkje Sigvald eller nokon annan her.
Det er av og til vanskelig å se forskjell på dere på den ytre høyre fløyen.
Per Bjørn Pedersen
Christer Solskogen
2012-12-28 10:51:14 UTC
Post by Per Bjørn Pedersen
Du har nok ikkje vore krass nok i din kritikk av Israel.
Syntes du ikke å kalle kristne for jødeelskere er tydelige nok tegn altså?
chs, for fellesskapets beste.
c***@getmail.no
2012-12-28 10:17:33 UTC
Post by Per Bjørn Pedersen
[...]
Tullprat.
Post by Per Bjørn Pedersen
Antisemittisme tydar jødehat
Nei. Teknisk sett betyr anti-semittisme fordommer mot semitter, og semitter flest er arabere, ikke jøder. Skal man dømme etter dagens bruk av uttrykket betyr "anti-semitt" en som uttrykker sin misnøye med den statlige rasismen i Israel.
Post by Per Bjørn Pedersen
og i vår tid ser vi
denne som regel i form av ugrunna hat mot den jødiske staten Israel.
Israel er ikke en jødisk stat. Israel er en sionistisk stat.
Post by Per Bjørn Pedersen
- Krav av boikott av Israel.
Som med Apartheid SA i sin tid.
Post by Per Bjørn Pedersen
- Einsidig kritikk av Israel. Kun Israel (=jødane) skal boikottast.
Og igjen blander du jøder og israelere. Det er igrunnen ganske rasistisk av deg. Ikke bare det, men den sammenblandingen er drivmotoren bak dagens jødehat. Israel er en stat. Sionisme er en ideologi. Jødedommen er en religion. Jøder er en gruppe etnisiteter som har nedstammet fra diasporaen.
Post by Per Bjørn Pedersen
- Ugrunna sverting av Israel. (jfr. bruken av det negative omgrepet
apartheid.)
Israel har fortjent apartheid-stemplet.
Post by Per Bjørn Pedersen
- Overdrivent fokus på palestinske tap av liv i konflikten.
Du derimot ser ut til å være likegyldig til det faktum at langt de fleste som har blitt drept i denne konflikten er nettopp palestinere.
Post by Per Bjørn Pedersen
- Overdrivent fokus på den palestinsk-israelske konflikten samanlikna
med konfliktar andre stadar.
I motsetning til disse andre konfliktene, så er dette en konflikt den vestlige verden ikke bare er årsaken til, men har også aktivt holdt igang. Ikke bare det, men de religiøse koblingene til området sørger for at hele verden følger med på hva som skjer der.
Post by Per Bjørn Pedersen
- Rein rasisme (påstandar om at dei europeiske jødane (askenasiske
jødar) som vart forfulgt under andre verdskrigen ikkje har etniske
røter i Israel og derfor ikkje høyrer heime der).
Det er ikke rasisme. De opprinnelige jødene finnes ikke lengre. De ble spredt for alle vinder undr diasporaen, tok til seg de lokale etnisitetene, og skapte seg nye jødiske kulturer. Ashkenaziene kom til Europa og ble europeere. De er fortsatt jøder, de har fortsatt nedstammet fra det opprinnelige Israel, men europeere er ikke semitter og derfor er ashkenazier heller ikke det (ett enkelt bevis for dette er det faktum at nazistene ikke kunne plukke jødene ut på gata, men måtte ty til fødselsbevis og målebånd for å finne ut om de var jøder eller ikke). Det etniske "hjemlandet" til ashkenaziene er Europa, akkurat som Etiopia er det etniske hjemlandet til betaene. Skal man trekke linjene tilbake til Israel kan man like godt gå hele veien og sende hele menneskeheten tilbake til rift-dalen i Africa, hvor vi alle kom fra.
Post by Per Bjørn Pedersen
[...]
Det eneste du har oppnådd er å vise for alle enda en gang hvor fjern du er fra virkeligheten.

Jeg har forøvrig ingenting imot å være på listen din. Det viser bare at jeg gjør noe riktig.
Per Bjørn Pedersen
Dullboozer

Artig hobby!
Sigvald
2012-12-29 21:25:58 UTC
[...]
En interessant innfallsvinkel. Jeg er dog i betydelig tvil om de
avslørte er i stand til å gå i seg selv og ta selvkritikk i forhold
til sine synder.
Arne Brendmo
Bjarte Runderheim
Bjørn Hansen
C Lund
Carl J. Schnitler
DeNiro
Edmund Bakken
Espen
Frode Vatvedt Fjeld
Geir Hongrø
Herman Runderheim
Ingvaldsen d.y.
Kjell I. Johnsen
Magne Hansson
Oluf L
Paul Bell
Roald B. Larsen
Rom
Sigmund Svendsen
Sigrid Hagemann
Thomas Tsigaridas
Tore Bersås
Wilhelm Joys Andersen
Zenodotos
Det ser i hvert fall ut til at listen er grundig og at du treffer
godt.
Eg vil med dette ynskje dykk alle lukke til med debatten i 2013
Takk for det!

Sigvald
Christer Solskogen
2012-12-30 08:07:18 UTC
En interessant innfallsvinkel. Jeg er dog i betydelig tvil om de
avslørte er i stand til å gå i seg selv og ta selvkritikk i forhold
til sine synder.
Hva mener du med at noen skal ta selvkritikk sammenlignet med sine synder?
Når du har /så/ dårlig kontroll over språket ditt er sansynligheten stor
for at resten av det du sier er kokkelimonke. Og resten av det du skriver
/er/ kokkelimonke. Tilfeldig? Neppe!
chs, for fellesskapets beste.
Thomas Lundquist
2013-01-01 14:16:55 UTC
Post by Per Bjørn Pedersen
- Krav av boikott av Israel.
Og krav om at de slutter å bygge på okkupert land.

Men du mener vel også at påstanden at de har okkupert noe land overhodet
er feil og antisemittisk?
Post by Per Bjørn Pedersen
- Einsidig kritikk av Israel. Kun Israel (=jødane) skal boikottast.
Hvorfor setter du Israel og jødene i samme bås?
Post by Per Bjørn Pedersen
- Overdrivent fokus på palestinske tap av liv i konflikten.
Men det er det jo ikke, det er bare så mange fler palestinere som dør.

[ Liste ]

Jeg er visst ikke så aktiv på news lenger.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html