Jo Benkow er død
2013-05-19 23:28:17 UTC
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10110333

Tidligere Høyre-leder og stortingspresident Jo Benkow døde 18. mai, 88
år gammel.

Høyre-leder Erna Solberg sier det er trist av Benkow nå har gått bort.
- Han kommer til å bli dypt savnet. Han har vært en del av Høyre i
mange tiår. Samtidig oppfattet jeg både Jo og hans kone Annelise som
mine venner, sier Solberg til VG.

Benkow var nestleder i Høyre 1974–1980 og leder 1980–1984. 1985–93 var
han stortingspresident.

Blant FrPere huskes Benkow først og for sitt kloke og nyanserte syn på
Israel. På dette punkt distanserte han seg klart fra den glødende anti-
semitten Kåre Willoch:

http://vierforisrael.webs.com/benkowkritiserermedia.htm
- Jeg synes at norske mediers dekning av konflikten i Midtøsten er
moteriktig og ureflektert. Den er veldig ensidig og har ingen sans for
de historiske sammenhenger i området.
Dette sier forfatter, tidligere stortingsrepresentant og
stortingspresident, Jo Benkow, til Kristelig Pressekontor. Han er
svært glad og takknemlig for avisen Dagen's dokumentasjon om
Dagsrevyens skjeve dekning av Midtøsten-konlikten siden intifadaen
begynte i fjor høst.

- Jeg synes at folk tar Israels handlinger ut av sin sammenheng, og er
uten forståelse for den kroniske og livstruende krigssituasjonen som
landet har vært i, helt siden staten ble etablert i 1948. Jeg kan
gjerne være med på at enhver stat som opplever et slikt ytre press,
vil komme til å gjøre ting som krenker menneskerettighettene. Dette
har vi som nyter freden, lett for å ta avstand fra. Men det er en
illusjon å tro at vi ville oppført oss særlig annerledes. Det er i
tilfelle en form for selvforherligelse og selvdyrkelse som jeg må ta
avstand fra, sier Benkow.

Han peker på at vi venter noe mer av Israel enn av Arafats regime - og
det med rette.
- Israel er jo tross alt det eneste demokratiet i hele området. Men
man venter seg kanskje for meget, fordi ingen kan opptre som engler i
en slik truet situasjon. Derfor synes jeg at den dømmesyken som preger
mediene, er grovt ensidig og desinformerende, sier Jo Benkow.
---------------------

Jo Benkow 1924–2013 R.I.P.

Sigvald
Svein Erik Fotland
2013-05-22 07:47:32 UTC
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10110333
Tidligere Høyre-leder og stortingspresident Jo Benkow døde 18. mai, 88
år gammel.
Benkow tilhøyrde kan hende ein minoritet (jødane) i det norske
samfunnet, men i motsetnad til mange andre med minoritetsbakgrunn lot
han det berre i liten grad skinne gjennom. Han var soleis ein god
representant for både Høgre og for Noreg. Særleg fortener han ros for
sin kritikk av den framveksande antisemittismen i det norske
samfunnet.

Svein Erik