Om FrP og utdannelse
2012-05-15 12:07:46 UTC
http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/20703

"Joseph Salomonsen (35) kommer med kraftig kritikk av Frp i forbindelse
med sin utmeldelse av partiet, melder Fædrelandsvennen.
– Jeg begynte å studere statsvitenskap for å gjøre en bedre jobb som
politiker. Å studere statsvitenskap er politisk selvmord for en Frp-er.
Først ble jeg svekket i min tro, siden fant jeg sentrale feil i partiets
politikk. Den norske modellen med blanding av privat og offentlig
fungerer optimalt. Det viser alle indekser. Det er mye å ta fatt i, men
man trenger absolutt ingen kursendring, sier Salomonsen til avisen på
Sørlandet. "

Way to go.

:)

Pelle Thomsen
2012-05-15 16:38:31 UTC
[...]

Å studere hva som helst, er politisk selvmord for en FrP'er.

:-)
h runderheim
2012-05-25 08:49:12 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Apropos privat og offentlig. Tror det er en utvilsom trend i retning av
regulering av finansmarkedene igjen. Troen på kapitalismen som en
selvregulerende naturlov er i ferd med å svekkes.
Jo Stein
2012-05-25 09:10:13 UTC
Post by h runderheim
Post by Pelle Thomsen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
For oss som ikke kan noe særlig om kapitalisme og finansmarkeder
fremstår situasjonen som temmelig kaotisk.
Finnes de noen som har oversikt og som har laget bok for oss?

Så et forslag som gikk ut på å avlyse valg i mange ti-år
og la politikere med styringsvilje vedta massive upopulære tiltak.
jo
h runderheim
2012-05-31 08:27:14 UTC
Post by Jo Stein
Post by h runderheim
Post by Pelle Thomsen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Tror det dreier som om f.eks noe så enkelt som at skjerpede krav fra
det offentlige til pantesikkerhet v boliglån kan reversere boblens
vekst. Som det nå er så er pant i en overpriset bolig en sikker veg mot
krakket. Tar gjerne kommantarer på dette dersom det er noen som " vet
bedre " Kan ellers minne om at en av de største aktørene
på finansmarkedene i USA, Goldman Sachs, var den nest største
bidragsgiveren til Obamas valgkamp. Så Obama er nok dessverre bare en
marionett som lokker og lurer "vanlige folk" mens bak-gutta driver
business as usual. Mer og mer penger samles på færre og færre hender.
Dette har hatt en dramatisk utvikling i USA og vi er i full gang med det
samme her i Norge også. Kontorister som driver m. pengeflytting blir
milliardærer.
Andreas Svelvik
2012-06-21 18:48:11 UTC
[...]
Jeg vet ikke hvilke indekser Salomonsen snakker om, men jeg
foretrekker Big Mac-indeksen. I Norge er den priset til 41 og i USA
3,57. Etter noen søk på nett finner jeg gjennomsnitslønnen for en
siv.ing på mellomledernivå i Norge og USA. Konklusjon: Siv.ingen i USA
trenger å jobbe 2/5 av tiden i forhold til siv.ingen i Norge for å få
råd til burgeren målt i brutto lønn. Ennå verre ser det ut etter at
skatt er trukket fra. For nyutdannede lærere er forholdet 3/4. En
lærer i USA har råd til syv og en halv Big Mac i timen mens en norsk
kun 5,5. Det hjelper ikke det minste at den norske læreren har
helseforsikring inkludert. Den amerikanske læreren kan kjøpe en slik
for under halvparten av den summen hun har i lavere skatt eller kroner
750/mnd og da er tannpleie inkludert. Det Big Mac-indeksen ikke viser
er forskjellen i bil og bo- kostnad som er under halvparten i forhold
til i Norge.

Jeg er redd en må ha blitt undervist i den sosialdemokratiske
enhetsskolen for å få det for seg at blandingsøkonomi er det beste.
Pelle Thomsen
2012-06-21 20:20:05 UTC
Post by Andreas Svelvik
Jeg er redd en må ha blitt undervist i den sosialdemokratiske
enhetsskolen for å få det for seg at blandingsøkonomi er det beste.
Veldig søt big-mac-teori.

Enhver idiot ser jo hvor suveren markedsøkonomien er,
nå når det amerikanske økonomien går så det suser, mens Kina
som tydeligvis må ha gått på den "sosialdemokratiske enhetsskolen",
gjør det så usannsynlig dårlig.

Det er dette som er så fascinerende med news - her finner man folk
som har funnet opp kruttet helt for seg selv, men dessverre sto litt
for nærme da det smalt.
Andreas Svelvik
2012-06-21 22:38:33 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Andreas Svelvik
[...]
Pelle innbiller seg faktisk at Kinas vekst har med sosialdemokrati å
gjøre og han kaller /meg/ idiot.
Stein
2012-06-22 01:26:59 UTC
Post by Andreas Svelvik
Pelle innbiller seg faktisk at Kinas vekst har med sosialdemokrati å
gjøre og han kaller /meg/ idiot.
Du er ikke alene
Han kaller de fleste idioter ( eller værre )
når han kommer med sine forskrudde meninger
Pelle Thomsen
2012-06-22 08:40:00 UTC
Post by Andreas Svelvik
Post by Pelle Thomsen
Post by Andreas Svelvik
[...]
Ja, idioter klarer jo ikke å følge sine egne stupide argumenter, som
f.eks. om blandingsøkonomi vs. markedsøkonomi engang, stakkars.
Kjell Flor
2012-06-22 19:28:38 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Andreas Svelvik
Post by Pelle Thomsen
Post by Andreas Svelvik
[...]
Har Kinas vekst sitt opphav i blandingsøkonomi? Forstår du ikke hva
som har skjedd Kina?
Pelle Thomsen
2012-06-22 21:39:58 UTC
Er det idiot-ekko her inne ?
Kjell Flor
2012-06-22 22:11:01 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Kjell Flor
Har Kinas vekst sitt opphav i blandingsøkonomi? Forstår du ikke hva
som har skjedd Kina?
Er det idiot-ekko her inne ?
Det kan jeg ikke se bort i fra.
Har du skjønt at Kinas vekst er et resultat av at det er åpnet for rå
kapitalisme og har ingenting med blandingsøkonomi å gjøre?
Pelle Thomsen
2012-06-23 01:29:43 UTC
Post by Kjell Flor
Post by Kjell Flor
Har du skjønt at Kinas vekst er et resultat av at det er åpnet for rå
kapitalisme og har ingenting med blandingsøkonomi å gjøre?
Jeg skal fortelle deg noe morsomt som jeg definitivt har skjønt:
at mange her på news har "skjønt" både det ene og det andre, uten
å ha slått opp noe sted, lest eller lært det, eller har jobber der
de har fått innsikt i noe som helst - og det er som regel eldre menn
med dårlig utdannelse eller unge gutter uten, som har "skjønt" mest av
alt.

Korrelasjonen mellom disse - og imbesile liberalister og/eller
FrP-kjøtthuer, er naturlig nok skremmende stor !

Så til ditt spørsmål: just fucking google it.
På norsk heter det å gjøre hjemmeleksa si, noe som helst bør skje *før*
man påstår ting man egentlig ikke vet filla om.
En ting er å google, en annen er å slå opp ordene dere ikke kan
i et leksikon før dere går videre med nettsøk.

Hadde dere som opptrer i denne tråden fulgt disse enkle regelene fra
ungdomsskole-nivået, ville dere bl.a. funnet:

Mixed Economy Forges Ahead in China (fra 2003)
The new economy with different types of ownership has taken root in
China. At the just concluded forum on the diverse economy held in
Shanghai, respected Chinese economist Xiao Zhuoji predicted that the
"mixed economy" would probably soon become the driving force of China's
fast growing economy.
http://english.peopledaily.com.cn/200301/13/eng20030113_110001.shtml

eller denne fra 2010:
Mixed economies gradually emerge in many countries. China is no
exception. China's traditional planned economy system is limited to
state-owned enterprises, which are undergoing reform. In the private
sector, the market system has begun to play a dominant role. The
coexistence of the planned system and the market system, as well as
governmental intervention and regulated policies, constitute China's
mixed economy. In this thesis, I try to evaluate Deng Xiaoping's
speeches through rhetorical analysis in order to justify China's
economic policies. In addition, I illustrate some historical and
cultural factors that would affect Chinese ideas towards the market
economy.
http://repository.tamu.edu/handle/1969.1/1207

Dette tok meg ca. 20 sekunder da begge referansene er topptreff.

Og en siste ting - det mest gøyale er at mange av dere er så politisk
blinde at dere tåpelig nok tror at kapitalisme ikke finnes innen den
norske økonomien - og så overfører dere simpeltonnere antagelig det til
et resonnement om at Kina med sin fremvoksende privatkapitalisme da
ikke kan være en blandingsøkonomi.

Bwhahahahahaha, - jeg må jo bare le. Dere bør kanskje skjønne
virkeligheten rett foran øya deres, før dere begynner å belære folk om
Kina. - dette bare som et vennlig tips !

Kan dere ikke bare holde dere til utsagn av typen "Æh, ja jej betaler
alt for mye skat jej, æh, øh", og så suger dere dere i tenna ?

se ellers subjektlinja, om du/dere i likhet med ALT annet i denne
tråden, ikke "skjønte" dette heller...
Thomas Lundquist
2012-06-23 21:23:20 UTC
Post by Pelle Thomsen
Enhver idiot ser jo hvor suveren markedsøkonomien er,
nå når det amerikanske økonomien går så det suser, mens Kina
som tydeligvis må ha gått på den "sosialdemokratiske enhetsskolen",
gjør det så usannsynlig dårlig.
Kina gjør det bra på grunn av rå kapitalisme styrt av "Kommunister".

Fagforeninger er fy-fy om de ikke er godkjent, lønningene elendige
og arbeidstidene enda verre. De ansatte bor i sovesaler på fabrikkene.

Ikke kall Kina sosialdemokrati er du snill, det er skivebom. Både
"sosial" og "demokrati" blir helt feil.

I tillegg er det rå kapitalisme ved at bedriftene kjøper seg offentlig
ansatte som hjelper dem med å gi beng i miljø og flest mulige regler.

USAs kapitalister ser nok med misunnelse på hvordan deres kolleger i Kina
kan oppføre seg og pengene de tjener.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Thomas Lundquist
2012-06-23 21:16:38 UTC
Andreas Svelvik <***@gmail.com> writes:

[ Om Big Mac - indeksen, Norge vs USA ]

Du sammenligner yrker med relativt god lønn mens det du skal gjøre
er å bruke median-lønn eller enda vere, minstelønn.

De med minstelønn i USA har gjerne heller ikke helseforsikring.

Hvordan blir regnestykkene dine da?
Post by Andreas Svelvik
Jeg er redd en må ha blitt undervist i den sosialdemokratiske
enhetsskolen for å få det for seg at blandingsøkonomi er det beste.
Vel, den virker ikke på alle.

ez